Spam i spamovanje. Svuda su otkad je sveta i veka, tačnije – interneta i digitalne komunikacije. Webopedia ga definiše kao sadržaj koji se šalje e-poštom ili drugim kanalom komunikacije i nema nikakvu vrednost, i u širem smislu – kao svaku poštu koju možemo okarakterisati kao neočekivanu. Ipak, ovo shvatanje je preširoko, budući da, hipotetički, mejl davno izgubljenog brata svakako smatramo nečim što ne očekujemo, ali se ne može podvesti pod spam. Ovaj sadržaj je dobio ime inspirisan Pajtonovcima i njihovom pesmom Spam, spam, lovely spam. Za one koji nisu pratili seriju, u pitanju je beskrajno ponavljanje besmislenog teksta.
Kao što smo rekli, spam je svuda. Bilo da ste na Tviteru, Fejsbuku ili skrolujete kroz mejlove, neko u nekom prikrajku želi da vam proda nešto.
Ali, jedan fantazmagorični ruski spamer doveo je spamovanje na jedan potpuno novi nivo – iskoristio je Gugl analitiku (Google analytics), čitav set alatki koji sajtovi koriste da bi pratili posete, da raširi sopstvenu poruku. Ne, nije u pitanju neki čudotvorni lek ili erotski sadržaj, već – promovisanje njegove ljubavi prema novoizabranom američkom predsedniku, Donaldu Trampu.
Ovaj spamer, kasnije se saznalo da je u pitanju izvesni Vitalij Popov, registrovao je ruske sajtove koji mešaju rusku ćirilicu i latinične verzije slova. Tako je Popov napravio sajtove kao što su lifehacĸer.com and ɢoogle.com. Ni najpažljivije oko ne bi zapazilo da se ovde dva pisma prepliću!
Popov je počeo kampanju tri dana pre izbora, a antiruska histerija koje je vladala tokom jedne od najprljavijih kampanja u istoriji američke političke istorije samo je pogodovala njegovim originalnim digitalnim potezima.
“Pomozite Trampu i Rusiji. Ja volim Trampa. Čak sam i žrtvovao saobraćaj (internet saobraćaj, prim.aut.) da bih mu pomogao“, izjavio je Popov za jedan Web portal.
Pored neskrivene simpatije prema novoizabranom američkom predsedniku, Popov kaže da je ovo uradio kako bi se osvetio Guglu, koji je pre par godina blokirao njegov nalog na Adsense-u, platformi za postavljanje Google reklama na sajtove, koje se onda monetizuju.
Nakon pisanja Motherboard portala o Popovljevom spamovanju, sajtovi su počeli da primaju nove spam analitike. Ovaj put – sa upravo pomenutog članka!
Štaviše, pored svega pomenutog, u google analitici pojavili su se i novi, nikad ranije čuti ni viđeni, jezici!
Na Zapadu je digitalna sfera znatno uređenija, te bi se ovom spameru ovakav poduhvat verovatno izjalovio. Svejedno, i u narednoj, 2017., godini očekujemo važne izbore, ovaj put na Starom kontinentu, te nam ostaje da vidimo kako i na koji način će digitalni marketing, sa svim svojim skrivenim i neskrivenim taktikama i strategijama, uticati na konačne izborne rezultate!